Blocktryckta halskläden | Block printing neck kerchiefs

By Laila Durán/Martin Ciszuk. Photo: Vasantha Nagesh

Att blocktrycka små halskläden kan verka enkelt, men proceduren är lång och tar upp till flera månader. Här visar vi hur våra halskläden KATTFOT, från Arboga Museum, rekonstrueras av våra indiske samarbetspartners. Genom att reproduktionerna av tygerna kan utföras på detta sätt får de ett uttryck som är mycket nära originatygerna från 1600- och 1700-talet.

Mönsterrapporten ritas på först på vaxat papper. Träblocken som används görs av burmesisk teak, ett hårt träslag som inte ändrar form och slits vid tryckningen. Sedan de huggits till i lämplig storlek hyvlas och poleras de på den sida som skall skäras. Mönstret överförs till blocken via det vaxade pappret. Pappret läggs mot blocket under värme, och den polerade träytan suger upp vaxet med färgen från mönstret. Sedan skärs blocket ut med kniv och stämjärn efter mönstret. Hyvling och polering måste göras innan blocket skärs, annars kan det utskurna mönstret skadas. Blocken läggs sedan i olja i tio dagar, man använder olja från senapsfrö eller jordnöt. Oljan härdar träet och gör att tryckblocket inte suger upp vätska från färgen och sväller under tryckningen.

Tyger spänns på ett tryckbord med mjukt underlag och mösterrapporten mäts in och markeras med tråd. Träblocken doppas i färg och stämplas på tyget. Färgerna som används är pigmentfärger som härdas genom värme och binds till tyget.

 


 

To block print small neck kerchiefs may seem like a simple task, but the procedure is laborious and the production sometime takes several months. Here we will show how the neck kerchief, KATTFOT (cats pawn) from Arboga Museum in Sweden, was reconstructed by skilled Indian crafts men. Because the reproduction is made in this way, the new fabric get an expression very close to the ancient original.

The pattern repeat is drawn on waxed paper. The blocks are made of Burmese teak, a hard wood that will not be deformed and worn out in the printing process. After the blocks are roughly shaped the side used for printing is planed and polished. The pattern is transferred to the block via the waxed paper. The paper is pressed to the block during heating which makes the polished surface absorb the wax and the painted design. The design is then cut out using knife and chisel. The planing and polishing have to be done before cutting, otherwise the cut design would be damaged. The blocks are soaked in oil for ten days, mustard oil and ground nut oil is used.

The fabric is stretched on a printing table with a soft surface and the pattern repeat is measured and marked with thread. The blocks are dipped in the dyestuff and pressed to the fabric. Pigment dyestuffs are used which are fixed to the fabric by heating.

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.