Nyproducerade 1700-tals korsetter | 18th century corsets reproduced

By Laila Durán.

Sidentygerna i Durantextiles kollektion passar utmärkt till korsetter.

Vi har låtit en norsk sömmerska, Undis Buhaug, sy upp reproduktioner av två modeller från 1760-70 talet. En snörd mitt bak och en med snörning både bak och fram. Ni ser dem på bilderna i vårt bildarkiv och de kan beställas från hemsidan. Korsetterna finns i storlekarna 38- 46.

Originalmönstret från Norah Waugh’s bok ”corsets and crinolines” anpassades till moderna storlekar – man drar av minst 5 cm på byst och midjevidd från kroppens mått.

Korsetterna besår av tre lager tätvävt linne eller bomull + ett lager siden. De olika lagren syddes ihop och sömsmånerna vändes in mot varandra för att inte skava mot kroppen. Sedan syddes täta kanaler på maskin genom alla lager, där skenor av plast fördes in för att ge korsetten önskad styvnad.

Öljetterna är först slagna med metallringar sedan är de tätt kastade med silke för att motstå nötning och dragning. Korsetterna snörs med ett smalt, starkt, vävt band.

Alla kanter är kantade med snedremsa för hand. När benen är insydda i korsetten går det inte att sy på maskin.

En riktigt formad korsett är förutsättningen för att en 1700-tals klänning skall sitta korrekt. Den ger effekt utan att synas. De eleganta sidenkorsetterna är inte avsedda att visas på balen, men ger afton-toiletten en extra exklusiv dimension. Kanske skymtas de under en spetsprydd morgonrock vid en morgonmottagning i boudoiren, eller efter festen i sängkammaren, i skenet av ett ljus, när kammarjungfrun eller en kavaljer lättar på klänningens snörningar och band.

 


 

The silks from Durantextiles collection are well suited for covering of stays.

With the help of a Norwegian seamstress we have made reproductions of two variants of stays in the style of 1760-70. One is laced centre back, the other has lacing in both front and back. You can se pictures of the stays in our picture gallery. They are made in the sizes 38- 46, and could be ordered from our homepage. The original pattern, taken from Norah Waugh’s book ”corsets and crinolines” was adjusted to modern sizes. 5 cm is taken from the body measurements of waist and bust. This is easily drawn in as the corset is laced up.

The stays are made from three layers of firmly woven linen and cotton fabric. The layers are sewn together and then turned with the reverses facing each other. The seam allowances would otherwise be uncomfortable towards the body. Tightly spaced seams are machined through all layers, between which plastic bones are inserted to make the stays stiff. The holes for the lacing are first punched with metal eyelets. Then they are overcast with silk, to withstand the wear and tension from the tight lacing. The stays are laced with a strong narrow woven band. All edges are bound with bias strips of matching colour. This is hand sewn as the stays are impossible to put in the sewing machine once the bones are put in place.

A properly shaped corset is the precondition for the correct fit of an 18th century dress. It gives the right posture and silhouette, but is not shown.

The elegant silk covered stays are not intended to be exposed in the ballroom, but they give the formal dresses an exclusive dimension. Maybe they could be glimpsed under a dressing gown at a morning reception in the boudoir, or after the party in the light of a candle in the bedroom when the chamber maid or a chevalier loosen the lacings and ribbons of the dress.

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.